Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΕΣΩ... ΣΙΡΙΑΛ!

Οικογένεια Παλαιστινίων παρακολουθεί το τελευταίο επεισόδιο της σειράς Noor, το οποίο υπολογίζεται ότι είδαν περισσότεροι από 80 εκατ. τηλεθεατές στη Μέση Ανατολή

ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΕΣΩ... ΣΙΡΙΑΛ:
Το δόγμα της... σαπουνόπερας 
Σε άξιο πρεσβευτή στο εξωτερικό αναδεικνύονται οι τουρκικές σειρές, βελτιώνοντας την εικόνα της χώρας και αποφέροντας μεγάλα οικονομικά οφέλη για την τηλεοπτική αλλά και την τουριστική βιομηχανία.

Σε απρόσμενο σύμμαχο της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής και του δόγματος του κ. Νταβούτογλου για το "Στρατηγικό Βάθος", αναδεικνύεται η τηλεοπτική - κινηματογραφική βιομηχανία της χώρας, καθώς τα τουρκικά σίριαλ κατακτούν τις αγορές της Βόρειας Αφρικής, της Μέσης Ανατολής, των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ασίας, βελτιώνοντας την εικόνα της Τουρκίας και αποφέροντας σημαντικά οικονομικά οφέλη.
Το 2001, όταν προβλήθηκε η πρώτη τουρκική σειρά "Deli Yurek" ("Αγρια Καρδιά") στο Καζακστάν, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι μέσα σε δέκα χρόνια ο τομέας των τηλεοπτικών παραγωγών θα εξελισσόταν σε μια συναλλαγματοφόρο για τη χώρα επιχείρηση αλλά κυρίως σε ένα σημαντικό όχημα της τουρκικής "soft power" για την επέκταση πολιτιστικής και πολιτικής επιρροής, σε χώρες μάλιστα που συνδέονται με την οθωμανική κληρονομιά.
Τουρκικές σειρές ("Ak-i Memnu", "Ihlamurlar Altinda", "Ezel", "Gumu", and "Yaprak Dokumu") έχουν κερδίσει σημαντικό μερίδιο, έως και 60%, της τηλεοπτικής αγοράς στη Μέση Ανατολή και, όπως εκτιμά ο Φιράτ Γκιουλγκέν, πρόεδρος της μεγαλύτερης εταιρείας παραγωγής της Τουρκίας,της Calinos Holding's, περισσότεροι από 300 σταθμοί προβάλλουν τουρκικές παραγωγές.
Η τηλεοπτική βιομηχανία της Τουρκίας έχει έσοδα 50 εκατ. δολάρια από τις 70 σειρές που παίζονται στο εξωτερικό, ενώ οι τιμές για τα δικαιώματα προβολής έχουν εκτιναχθεί με την "Εζέλ" να είναι η ακριβότερη, σύμφωνα με τον κ. Φ. Γκιουλγκέν, φθάνοντας έως και τα 2.000 δολάρια το επεισόδιο.


Oι πρωταγωνιστές της σειράς «Εζελ»,
που οδηγεί την κούρσα της τηλεθέασης και στην Ελλάδα

Το νέο σχέδιο του κ. Γκιουλγκέν είναι μια μεγάλη συμπαραγωγή με αντικείμενο την Αλωση της Κωνσταντινούπολης. Η καταριανή εταιρεία Alnoor Holdings και η Calinos ανακοίνωσαν στα τέλη του 2010 ότι θα διαθέσουν 75 εκατ. δολάρια για να την παραγωγή ταινίας και τηλεοπτικής σειράς αφιερωμένη στην Αλωση της Πόλης και στον Μωάμεθ Β' τον Πορθητή.

Συμφωνία-μαμούθ
Η συμφωνία προβλέπει ότι τα 50 εκατ. δολάρια θα διατεθούν για την παραγωγή ταινίας, η οποία θα είναι στα αγγλικά και τα 25 εκατ. για την παραγωγή 30 επεισοδίων για την τηλεόραση που θα γυριστούν στα τουρκικά και στα αραβικά. Η παραγωγή θα προβάλλει τις "αξίες του σεβασμού, της ανοχής και της ελευθερίας που αποτελούσαν βασικά στοιχεία της περιόδου του Μωάμεθ Β' όπως καταγράφεται στο Φιρμάνι του".
 
Στις χώρες της Μ. Ανατολής, οι φωτογραφίες των πρωταγω­νι­­στών
της σειράς Noor πωλούνται ακόμα και σε παζάρια

Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου και όπως δήλωσε ο πρόεδρος της καταριανής εταιρείας Αχμέντ Αλ Χασέμι η συνεργασία με την Calinos, πέραν του επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, είναι σημαντική γιατί θα κάνει γνωστό σε ένα ευρύ κοινό την προσωπικότητα του Μωάμεθ Β'.
Το τελευταίο επεισόδιο της σειράς "Gumu" (Noor) καθήλωσε σχεδόν 80 εκατ. τηλεθεατές από το Μαρόκο μέχρι την Παλαιστίνη, προβάλλοντας σε χώρες, όπως η Σαουδική Αραβία, ένα διαφορετικό μοντέλο οικογενειακής και κοινωνικής συμβίωσης όπου ο άντρας σέβεται τη γυναίκα, που δεν απαγορεύονται οι προγαμιαίες σχέσεις, που η θρησκεία δεν απαγορεύει στις γυναίκες να οδηγούν ή να φροντίζουν την εμφάνισή τους.
Εχουν υπάρξει όμως και σαπουνόπερες με πολιτικό μήνυμα. Το σίριαλ "Sarkhet Hajar" ("Το δάκρυ της Πέτρας") προκάλεσε φρενίτιδα στον αραβικό κόσμο, καθώς πραγματεύονταν την καθημερινότητα των Παλαιστινίων υπό την ισραηλινή κατοχή.
Είναι γυρισμένο στην Τουρκία, στη Δυτική Οχθη με πλάνα ακόμη και μέσα στο ιερό τέμενος Αλ Ακσα, προκαλώντας όμως αντιδράσεις όχι μόνο από το Ισραήλ αλλά και από την πλευρά των Παλαιστινίων που δεν υποδέχθηκαν ευχάριστα τις αναφορές της σειράς σε εγκλήματα τιμής ή στην ερωτική σχέση ενός αξιωματικού της ισραηλινής αστυνομίας με νεαρή Παλαιστίνια ακτιβίστρια...

Αντιδρούν τα καθεστώτα
"Ιερός πόλεμος" κατά του δυτικού μοντέλου σχέσεων
Η βιαιότητα των αντιδράσεων αποδίδεται στους φόβους για αποδόμηση του κοινωνικού ιστού, που αποτελεί τη βάση για την επιβίωση των καθεστώτων. Η εμφάνιση και η προβολή ενός διαφορετικού, πιο δυτικόστροφου μοντέλου σχέσεων μεταξύ των δύο φύλων προκαλεί, πάντως, αντιδράσεις και στο εσωτερικό της Τουρκίας, αλλα και σε χώρες με σκληρή ισλαμική παράδοση, στις οποίες προβάλλονται οι σειρές. Στη Σαουδική Αραβία ο μεγάλος μουφτής σεΐχης Αμπντούλ Αζίζ Αλ-Ασεΐχ καταδίκασε το σίριαλ "Νουρ" και εξέδωσε μάλιστα και "φετφά" εναντίον του.

Οι φόβοι

Οσο για τον επικεφαλής του σαουδαραβικου Ανώτατου Δικαστηρίου με αφορμή την προβολή του "Νουρ" δήλωσε ότι "ακόμη και ο φόνος δικαιολογείται εάν ο διάβολος δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με άλλον τρόπο...". Η βιαιότητα τέτοιων αντιδράσεων αποδίδεται όχι μονο στον θρησκευτικό συντηρητισμό των ηγεσιών των χωρών της αραβικής χερσονήσου, αλλά και στον φόβο για αποδόμηση του κοινωνικού ιστού που στηρίζεται στο Ισλάμ και αποτελεί τη βάση για την επιβίωση των καθεστώτων που κυβερνούν τις χώρες αυτές.
Η σειρά "Χίλιες και μία νύχτες" (Binbir Gece), παραγωγή της εταιρείας TMC Film, προβλήθηκε αρχικά στο τουρκικό κανάλι Kanal D την περίοδο 2006-2009.
Από τότε έκανε μια λαμπρή καριέρα, καθώς προβλήθηκε από τηλεοπτικούς σταθμούς σε Βουλγαρία, Κροατία, RTL TV, Κουβέιτ, Ρουμανία, ΠΓΔΜ, Σερβία, Ελλάδα, Μαυροβούνιο, Βοσνία, Κοσσοβο και Σλοβενία.
Δεν ήταν τυχαία η θριαμβολογία τουρκικών εφημερίδων ότι το σίριαλ είχε τέτοια επιτυχία στην Ελλάδα (προβλήθηκε από τον ΑΝΤ1) ώστε συγκέντρωσε μεγαλύτερη τηλεθέαση ακόμη και από τον ποδοσφαιρικό αγώνα του Μουντιαλ μεταξύ Ουρουγουάης - Γαλλίας...

Τουρίστες
Συρρέουν σε τόπους γυρισμάτων
Η προβολή των τουρκικών σίριαλ στο εξωτερικό έχει παράπλευρα οικονομικά οφέλη για την Τουρκία. Οι τουρκικές εταιρείες και τα τουρκικά προϊόντα γίνονται πιο οικεία και ανοίγουν έτσι νέες σημαντικές αγορές,ενώ ενισχύεται σημαντικά ο τουρισμός. Κατά 300.000 αυξήθηκαν οι ξένοι επισκέπτες στα Πριγκιποννήσια που είχε γυριστεί μια σειρά δημοφιλής στη Μ. Ανατολή,ενώ κατά χιλιάδες Αραβες επι σκέπτες φωτωγραφίζονται στα μεγάλα εμπορικά κέντρα της Κωνσταντινούπολης στα οποία έχουν γίνει γυρίσματα των δημοφιλών σίριαλ. Τα γυρίσματα εξάλλου και της σειράς "Εζέλ" στην Κερύνεια (που προκάλεσαν και αντιδράσεις εναντίον του ΑΝΤ1 που την προβάλλει στην Ελλάδα) έχουν στόχο την ενίσχυση του τουρισμού στα Κατεχόμενα.
ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
nmeletis@pegasus.gr

Εφημ. ΕΘΝΟΣ
Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου 2011

Δεν υπάρχουν σχόλια: