Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2011

Γιατί επιμένουν στην κατάργηση του ΥΕΝ;


Είχαμε αναφερθεί σε προηγούμενη ανάρτηση (http://hellenicinterest.blogspot.com/2011/08/blog-post_5268.html) στην αιφνιδιαστική και αναπάντεχη παραίτηση του Χάρη Μπαμπούκη ("κολλητού" μέχρι πρόσφατα του Τζέφρυ) λόγω διαφωνιών για την επανασύσταση του Υπ. Εμπορικής Ναυτιλίας. Η έγκριτη και πάντα αξιόπιστη "Ναυτεμπορική" μας αποκαλύπτει κάποιες πτυχές του παρασκηνίου και "τι παίζεται" στο θέμα αυτό.
ΔΕΕ

Γιατί επιμένουν στην κατάργηση του ΥΕΝ;
Ποιός είναι ο στόχος τους;
Σάββατο, 27 Αυγούστου 2011


Προοπτικές: Με εκπροσώπους της ναυτιλίας θα συναντηθεί ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης την επόμενη εβδομάδα. «Fast track» διάλογος με τους εφοπλιστές.
Ηλίας Μόσιαλος, κυβερνητικός εκπρόσωπος: «Το Λιμενικό Σώμα είναι μία κρατική υπηρεσία, η οποία έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Η εμπορική ναυτιλία είναι μία κατ' εξοχήν ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα».

Στον υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, θα «περάσουν» οι αρμοδιότητες του παραιτηθέντος αναπληρωτή υπουργού, Χάρη Παμπούκη, καθώς ο πρωθυπουργός, Γ.Α. Παπανδρέου, δεν επιθυμεί -στην παρούσα φάση- να αναδιατάξει τις νέες ισορροπίες που προέκυψαν από την παραίτηση. Αλλωστε, εποπτεία στον κύκλο «Οικονομία - Ανάπτυξη» ασκεί -ως εκ της θέσεώς του- και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Ευάγγελος Βενιζέλος, ο οποίος, χθες, από το βήμα της Βουλής, ανακοίνωσε ότι, την επόμενη εβδομάδα, θα συναντηθεί με εκπροσώπους του ναυτιλιακού κόσμου, «προκειμένου να συζητήσουμε πολλά και σοβαρά πράγματα για την οικονομική κατάσταση και τις οικονομικές προοπτικές, κυρίως, της χώρας».
Ο κ. Βενιζέλος -απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη- διατήρησε αποστάσεις από τις απόψεις του κ. Παμπούκη, υπέρ της επανασύστασης του υπουργείου Ναυτιλίας. Αν και εξέφρασε τη λύπη του για την παραίτηση, «που είναι απώλεια για την κυβέρνηση, γιατί ο κ. Παμπούκης είναι εκλεκτός συνάδελφος και πρόσωπο που δεν έχει τα συμβατικά βάρη της πολιτικής επαγγελματικής σταδιοδρομίας», ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αποσαφήνισε ότι «αυτά που έχει πει ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση σε σχέση με την αντιμετώπιση της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας ισχύουν απολύτως».
Η άρνηση της ηγεσίας της κυβέρνησης να αποδεχθεί εισηγήσεις για την επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας πρέπει να θεωρείται -στην παρούσα συγκυρία και για το προβλεπτό μέλλον- απόλυτη και δεδομένη.
Οπως τονίζεται αρμοδίως, ο πρωθυπουργός, Γιώργος Α. Παπανδρέου, θέλει την πλήρη «αποστρατιωτικοποίηση του υπουργείου» και την ένταξή του στις δομές του υπουργείου Ανάπτυξης, με το Λιμενικό Σώμα να εντάσσεται και να παραμένει, ως δύναμη και μηχανισμός ασφάλειας, στο φυσικό του χώρο, που είναι το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, θα αναλάβει τις αρμοδιότητες του παραιτηθέντος αναπληρωτή υπουργού, Χάρη Παμπούκη.
Την αντίληψη αυτή επιβεβαίωσε, χθες, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Ηλίας Μόσιαλος, ο οποίος υποστήριξε ότι «το Λιμενικό Σώμα είναι μία κρατική υπηρεσία, η οποία έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Η εμπορική ναυτιλία είναι μία κατ'εξοχήν ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα. Και αυτή είναι η ουσία». Κατά τον κ. Μόσιαλο, δεν είναι αναγκαία η ανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, καθώς, όπως σημείωσε, «δεν βλέπω πώς συνδέεται το Λιμενικό Σώμα με τις επιχειρηματικές δραστηριότητες της εμπορικής ναυτιλίας». Επιχειρηματολογώντας ο κ. Μόσιαλος -και αποδίδοντας τις βαθύτερες σκέψεις της κυβέρνησης-, αναρωτήθηκε εάν «το Λιμενικό Σώμα επιχειρεί στην Κίνα, στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Βραζιλία, στην Κορέα ή στην Ινδία, όπου με τεράστια επιτυχία οι Ελληνες εφοπλιστές επιχειρούν» και σημείωσε: «Αν κάποιος με πείσει ότι οι υπηρεσίες του Λιμενικού μπορούν να βοηθήσουν τον καταπληκτικό Ελληνα εφοπλιστή, που μεταφέρει προϊόντα από την Κορέα στη Βραζιλία, τότε θα πειστώ κι εγώ για όλη αυτή την αναδιοργάνωση».
Να σημειωθεί ότι, πλην του κ. Χάρη Παμπούκη, που εισηγείτο την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας, ουδείς εκ των υπουργών συμμεριζόταν τις απόψεις του και, ειδικότερα, οι αμέσως εμπλεκόμενοι κ.κ. Χρυσοχοΐδης και Παπουτσής, όπως άλλωστε κατέστη σαφές και στη σύσκεψη της περασμένης Δευτέρας, όπου, παρουσία του πρωθυπουργού, όλοι οι προαναφερθέντες εξέθεσαν τις θέσεις τους.
Εγκαταλείποντας το… κυβερνητικό σκάφος, ο κ. Παμπούκης αφήνει πίσω του ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάπτυξη της ναυτιλίας -και της ποντοπόρου και της ακτοπλοΐας-, το οποίο, όπως σημείωναν συνεργάτες του, θα ετίθετο σε συζήτηση και διαβούλευση τις επόμενες ημέρες.

Πολιτική ειρωνεία
H... πολιτική ειρωνεία του πράγματος είναι πως ο κ. Χάρης Παμπούκης -ως εκ της θέσεώς του, υπουργός Επικρατείας κι άριστος νομικός- ήταν μεταξύ εκείνων που επεξεργάσθηκαν την κατάργηση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Όντας στο πρωθυπουργικό γραφείο- και στενός συνεργάτης του πρωθυπουργού- μετουσίωσε σε νομοθεσία την πολιτική βούληση του κ. Γ.Α. Παπανδρέου, να εντάξει το Υπουργείο Ναυτιλίας σε ένα ευρύτερο σύνολο οικονομικής - αναπτυξιακής πολιτικής.
Πολύ πρόσφατα, μόλις την περασμένη Τρίτη, μιλώντας στη ΝΕΤ και με κάποια αυτοκριτική διάθεση, αναγνώρισε ότι «εάν δεν καθίσεις στην καρέκλα του αρμόδιου για τη ναυτιλία, δεν μπορείς να αντιληφθείς το πρόβλημα»...

Επανασύσταση του υπ. Ναυτιλίας ζητεί το Committee
Η παραίτηση του κ. Χάρη Παμπούκη, τέως αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, δεν μπορεί παρά να εντείνει τις ήδη πολύ σοβαρές ανησυχίες όσον αφορά τη διοίκηση της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Αυτό επισημαίνει σε χθεσινή ανακοίνωσή της η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), στην οποία τονίζει πως όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, ναυτικοί και πλοιοκτήτες, αλλά και τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν εδώ και καιρό συμφωνήσει ότι είναι καιρός για την κυβέρνηση να σταματήσει τα καταστροφικά πειράματα και να επανασυστήσει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, ή τουλάχιστον να ενσωματώσει όλες τις αρμοδιότητες της ναυτιλίας σε ένα υπουργείο και να επιτρέχει στα στελέχη του Λιμενικού Σώματος να συνεχίσουν να υπηρετούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία, μέσα σε ένα θεσμικό πλαίσιο χωρίς ασάφειες και σύγχυση. «Η αξιοπρεπής παραίτηση του κ. Παμπούκη, όταν συνειδητοποίησε αυτά που επισημαίνουμε και είδε ότι δεν μπορεί να το υλοποιήσει είναι αξιέπαινη, αλλά ταυτόχρονα και λυπηρή διότι επρόκειτο για έναν άνθρωπο με γνώσεις και ικανότητες που έδειξε πραγματικό ενδιαφέρον για τον κλάδο», καταλήγει το Committee.
Στο μεταξύ, στη χώρα μας, «παγωμένη» παρακολουθεί η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα τις εξελίξεις, αλλά και τις δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων για ειλημμένη και πάγια απόφαση της κυβέρνησης να μην προχωρήσει σε επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Τους τελευταίους 22 μήνες εισπράττει διαρκώς τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης ότι τα όσα προβλήματα θα λυθούν σύντομα, και ότι θα ακολουθηθεί αναπτυξιακή πολιτική που θα ωφελήσει τόσο την οικονομία της χώρας, όσο και τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Αντίθετα όμως παρακολουθεί τα προβλήματα της καθημερινότητας να γιγαντώνονται, τις εξελίξεις στο εσωτερικό αλλά και στο παγκόσμιο στερέωμα να τρέχουν και να μην τις προλαβαίνουμε.
Σημειώνεται ότι πάγια θέση του συνόλου της ναυτιλιακής κοινότητας αλλά και των κοινωνικών φορέων είναι η επανασύσταση του ΥΕΝ.
Η ναυτιλία έχει αλλάξει μέχρι τώρα τέσσερις επικεφαλής και οδεύουμε προς τον τέταρτο, χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν αποδώσει στην πράξη οι διαβεβαιώσεις ότι η ναυτιλία θα ενισχυθεί. Αντίθετα τα προβλήματα της καθημερινότητας διογκώνονται.

Πάνω από 145 δισ. ευρώ η συνεισφορά
Σε πάνω από 145 δισ. ευρώ ανέρχεται η συνεισφορά της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία από το 2000 μέχρι το Μάιο του 2011. Αυτό αντιστοιχεί στο ήμισυ του συνολικού δημόσιου χρέους της χώρας το 2009 που ισοδυναμούσε με 280 δισ. ευρώ, ήτοι 3,5 φορές των εισπράξεων της Ελλάδας από την Ε.Ε. για την περίοδο 2000-2013 που ανέρχονται σε 46 δισ. ευρώ (26 δισ. ευρώ από το Τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και 20 δισ. ευρώ από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς). Η διαχείριση του μεγάλου ποντοπόρου στόλου που βρίσκεται σε ελληνικά χέρια, παρουσίασε τάσεις ισχυρής εθνικής συσπείρωσης τα τελευταία χρόνια με 1.300 ναυτιλιακές εταιρείες να λειτουργούν εγκατεστημένες στην Ελλάδα και αύξηση των θέσεων άμεσης και έμμεσης απασχόλησης με ικανοποιητικό εισόδημα.
Η ελληνόκτητη ναυτιλία αντιπροσωπεύει σήμερα σε χωρητικότητα το 40% της κοινοτικής και το 15% της παγκόσμιας. Σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, οι εισπράξεις από τη ναυτιλία ανέρχονται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, καλύπτουν το 6% του ΑΕΠ, και βρίσκονται σε πολύ υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με αυτές άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Συγκεκριμένα, Ελλάδα και Δανία είναι οι δύο χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης που ο ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει στις οικονομίες των δυο χωρών έσοδα πολύ υψηλά ως ποσοστό του ΑΕΠ. Οπως αναφέρει η ΤτΕ, το 2008, η Δανία κατέγραψε τις υψηλότερες εισπράξεις στην ΕΕ- 27 (25,6 δισ. ευρώ), ακολουθούμενη από τη Γερμανία (23,3 δισ. ευρώ) και την Ελλάδα (17,6 δισ. ευρώ).

Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια: