Μία προσεκτική ανάγνωση του σχεδίου νόμου για τη χορήγηση ιθαγένειας και δικαιώματος ψήφου στους μετανάστες εγείρει ερωτήματα για την προσοχή με την οποία συντάχθηκε και προωθείται. Οι αρμόδιοι ισχυρίζονται ότι σκοπός είναι να δοθεί δικαίωμα πολιτογράφησης μόνο στους μετανάστες δεύτερης γενιάς και σε ορισμένους από τους νόμιμους πρώτης γενιάς που πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις. Από τις προτάσεις της κυβέρνησης, όμως, προκύπτει κάτι άλλο: Με τη χρήση επιμέρους ή συνδυασμού άρθρων του νομοσχεδίου, όλοι οι παράνομοι μετανάστες που βρίσκονται σήμερα στην Ελλάδα και όσοι θα καταφέρουν να μπουν στο μέλλον μπορούν συν τω χρόνω να θεμελιώσουν, αυτοί και τα παιδιά τους, δικαίωμα για ιθαγένεια και ψήφο. Συμπέρασμα, ή η κυβέρνηση δεν λέει όλη την αλήθεια ή δεν έχει καταλάβει καλά το νομοσχέδιό της.
Κάτω από 5 έτη
«Τέκνο αλλοδαπών που γεννιέται στην Ελλάδα και ένας από τους γονείς του κατοικεί μόνιμα και νόμιμα στη χώρα επί πέντε συνεχή έτη αποκτά από τη γέννησα του την ελληνική ιθαγένεια, εφόσον οι γονείς του υποβάλουν κοινή σχετική δήλωση και αίτηση εγγραφής του τέκνου στο δημοτολόγιο του δήμου της μόνιμης κατοικίας του. Αν το τέκνο γεννήθηκε πριν από τη συμπλήρωση της πενταετίας νόμιμης διαμονής τού γονέα στη χώρα, η παραπάνω κοινή δήλωση και αίτηση εγγραφής υποβάλλεται με την παρέλευση της πενταετίας συνεχούς νόμιμης και μόνιμης διαμονής του γονέα στη χώρα».
Άρα η πενταετία δεν είναι προϋπόθεση, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση. Το παιδί μπορεί να πάρει την ιθαγένεια εκ των υστέρων, μόλις συμπληρωθεί η πενταετία του ενός γονέα. Οποιοσδήποτε μετανάστης ο οποίος μπήκε παράνομα στη χώρα μπορεί κάποια στιγμή να βγάλει προσωρινά έγγραφα και να αρχίσει να μετράει ο χρόνος νόμιμης και μόνιμης παραμονής του, ώστε να χορηγηθεί ιθαγένεια και δικαίωμα ψήφου στα παιδιά του που θα γεννηθούν εδώ - και βεβαίως στον ίδιο.
Στο άρθρο 1α παρ. 2, αναφέρεται:
«Τέκνο αλλοδαπών που έχει παρακολουθήσει τις τρεις πρώτες τάξεις υποχρεωτικής εκπαίδευσης σε ελληνικό σχολείο στην Ελλάδα και κατοικεί μόνιμα στη χώρα αποκτά την ελληνική ιθαγένεια με την ενηλικίωσή του, εφόσον υποβάλει σχετική δήλωση και αίτηση εγγραφής στο δημοτολόγιο του δήμου της μόνιμης κατοικίας του, το αργότερο εντός τριετίας από τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας του. Την ελληνική ιθαγένεια αποκτά με κοινή δήλωση των γονέων του και αίτηση εγγραφής στο δημοτολόγιο του δήμου μόνιμης κατοικίας του και το τέκνο αλλοδαπών που έχει ολοκληρώσει την παρακολούθηση έξι τουλάχιστον τάξεων ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα».
Στην παρ. 3 διευκρινίζεται ότι αν δεν κάνουν τη σχετική δήλωση οι γονείς, μπορεί να την κάνει το ίδιο το παιδί, εντός τριετίας από την ενηλικίωσή του. Δεν χρειάζεται, λοιπόν, το παιδί να έχει γεννηθεί εδώ. Αρκεί να παρακολουθήσει τρεις τάξεις του δημοτικού ή οποιεσδήποτε έξι της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Το επόμενο σημαντικό ερώτημα: Ποια παιδιά μπορούν να εγγραφούν σε ελληνικό σχολείο; Μόνο των νόμιμων μεταναστών; Απάντηση: Όχι. Με βάση τη σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού, όλα τα παιδιά, ακόμα και αν οι γονείς τους είναι παράνομοι μετανάστες, έχουν δικαίωμα εγγραφής στο σχολείο. Άρα όλα τα παιδιά, όλων των μεταναστών -όχι μόνο των νόμιμων- που βρίσκονται εδώ και όσων θα έρθουν στο μέλλον, είτε γεννιούνται εδώ, είτε απλά παρακολουθούν τρεις τάξεις του δημοτικού, είτε οποιεσδήποτε έξι, θα αποκτούν την ελληνική ιθαγένεια και στη συνέχεια θα την αποκτά και όλη η οικογένεια, διότι στο άρθρο 5 παρ. 1δ διευκρινίζεται ότι την ιθαγένεια παίρνει και όποιος «έχει τη γονική μέριμνα τέκνου ελληνικής ιθαγένειας και διαμένει επί μία τριετία στην Ελλάδα». Στο προαναφερθέν άρθρο 1α παρ. 2, δε, δεν αναφέρει καν «τέκνο νόμιμων αλλοδαπών», αλλά απλά «τέκνο αλλοδαπών». Είναι αξιοσημείωτο επίσης ότι δεν προνοεί καν για παρακολούθηση όλης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ως ελάχιστη διαδικασία πολιτισμικής ενσωμάτωσης. Η εκπαίδευση, η οποία είναι υποχρεωτική για τους Έλληνες, δεν θα είναι για τους αλλοδαπούς που θα παίρνουν την ελληνική ιθαγένεια.
Στο άρθρο 1α παρ. 4 αναφέρεται:
«Την ελληνική ιθαγένεια αποκτά από τη γέννηση του, χωρίς να απαιτείται δήλωση και αίτηση των γονέων ή του ιδίου, όποιος γεννιέται σε ελληνικό έδαφος, εφόσον: α. ούτε αποκτά αλλοδαπή ιθαγένεια με τη γέννησή του ούτε μπορεί να αποκτήσει τέτοια με σχετική δήλωση των γονέων του στις οικείες αλλοδαπές Αρχές, όταν το δίκαιο της ιθαγένειας των γονέων του απαιτεί την υποβολή παρόμοιας δήλωσης ή β. είναι άγνωστης ιθαγένειας ή γ. ένας από τους γονείς του έχει γεννηθεί στην Ελλάδα και κατοικεί μόνιμα στη χώρα από τη γέννησή του».
Τελικά τα πράγματα γίνονται πιο απλά. Οποιοδήποτε αλλοδαπό παιδί, νόμιμου ή παράνομου γονέα, γεννηθεί στην Ελλάδα και για οποιονδήποτε λόγο δεν αποκτά την ιθαγένεια καταγωγής του (οι γονείς του δεν θέλουν, δεν μπορούν, την αποκρύπτουν κ.λπ.) παίρνει αυτόματα την ελληνική ιθαγένεια, ως σημαία ευκαιρίας. Έχει υπολογίσει η κυβέρνηση πόσα εκατομμύρια κόσμου θα αφορούν σε λίγα χρόνια συνδυαστικά όλες αυτές οι ρυθμίσεις; Προφανώς όχι. Εδώ τίθεται το επόμενο ερώτημα: Δεν θα έπρεπε το ν/σ να συνοδεύεται από μελέτη με προοδευτική προβολή για τους εκτιμώμενους αριθμούς αλλοδαπών που θα αποκτήσουν καταστρέφουν τα έγγραφά τους μόλις εντοπιστούν από τις συνοριακές Αρχές και δηλώνουν ψευδώς προέλευση από χώρα που βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση, π.χ., Πακιστανοί δηλώνουν από το Αφγανιστάν, ώστε να μην απορριφθεί το αίτημά τους.
Για τις εκλογές
Για το δικαίωμα εκλέγειν και εκλέγεσθαι αλλοδαπών στις δημοτικές εκλογές (άρθρα 1217) δεν χρειάζεται η απόκτηση ιθαγένειας, παρά μόνο νόμιμα έγγραφα προσωρινής παραμονή (για τη συγκεκριμένη κατηγορία υπάρχει περιορισμός και δεν προβλέπεται εκλογή για τις θέσεις δημάρχων και επικεφαλής συνδυασμών), δημιουργώντας έτσι, σε συνδυασμό με όσους θα αποκτούν την ιθαγένεια, ένα εκλογικό σώμα που εντέλει θα μπορεί να επηρεάζει δραστικά τα τοπικά εκλογικά αποτελέσματα. Αν κάποιοι προσβλέπουν και σε κομματικά οφέλη από μία τέτοια ρύθμιση, θα πρέπει να αναλογιστούν ότι με την ύπαρξη πολυάριθμων μουσουλμανικών κοινοτήτων στην πρωτεύουσα, με δεδομένη την επικείμενη απόκτηση ιθαγένειας από πολλά μέλη τους και με δικαίωμα ψήφου ακόμα και σε αυτούς που δεν έχουν ιθαγένεια, δεν θα αργήσει ο χρόνος που οι έχοντες την ιθαγένεια θα διεκδικούν τη θέση επικεφαλής συνδυασμών με τις ψήφους των υπολοίπων. Οι ομόθρησκοι και ομογενείς τους δεν είναι βέβαιο ότι θα προτιμήσουν τους συνδυασμούς του ΠΑΣΟΚ.
Λάμπρος Καλαρρυτης
Εφημερίδα Επενδυτής, 16-1-2010, σελ 18-19
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου