Ο πίνακας του Πικάσο
Χώρα της πλάκας και καμιάς ελπίδας...
Πριν από έξη μήνες περίπου η χώρα είχε αναστατωθεί από την κλοπή έργων Τέχνης ανεκτίμητης αξίας. Το πόρισμα της έρευνας που ακολούθησε αποκάλυψε απίστευτες λεπτομέρειες αδιαφορίας και επιπολαιότητας για σοβαρή χώρα. Φυσικά ο αρμόδιος υπουργός κος Γερουλάνος δεν παραιτήθηκε, γιατί άλλωστε; Αναδημοσιεύουμε κάποια άρθρα από την υπόθεση αυτήν για να μη ξεχνάμε σε ποια χώρα ζούμε, "κατόπιν ενεργειών" των πάσης φύσεως φαιδρών πολιτικάντηδων που κυβέρνησαν αυτόν τον τόπο και τους οποίους βεβαίως ψηφίζαμε εμείς! Ας προσέχαμε...
ΔΕΕ
«Σήκωσαν» Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη!
«Ριφιφί» αλά ελληνικά...
Πυκνό μυστήριο καλύπτει τα κίνητρα και τον τρόπο δράσης των αγνώστων διαρρηκτών που χτύπησαν την Εθνική Πινακοθήκη, που βρίσκεται απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον, και άρπαξαν τρία έργα -ανάμεσα σε αυτά και έναν Πάμπλο Πικάσο. Και αυτό γιατί φαίνεται να γνώριζαν λεπτομέρειες για τα εκθέματα και το χώρο, ενώ είχαν βάλει στο στόχαστρο συγκεκριμένα έργα, τα οποία όμως δεν μπορούν εύκολα και άμεσα να ριχτούν στη μαύρη αγορά.
Έτσι, από την πρώτη στιγμή οι αστυνομικοί της Ασφάλειας εξετάζουν και το σενάριο να πρόκειται για μια κατά παραγγελία κλοπή από ανθρώπους που στρατολογήθηκαν γι' αυτό το λόγο έναντι ενός μεγάλου χρηματικού ποσού. Παράλληλα, ερωτήματα προκαλεί και η ασφάλεια της Εθνικής Πινακοθήκης, που βρίσκεται στην οδό Βασιλέως Κωνσταντίνου 50, καθώς φιλοξενεί έργα μεγάλων καλλιτεχνών.
Οι έρευνες της αστυνομίας
Οι «ποντικοί» τρύπωσαν στο εσωτερικό της Εθνικής Πινακοθήκης από την πίσω πλευρά του κτηρίου, παραβιάζοντας μπαλκονόπορτα στον ημιώροφο, την οποία έριξαν μαζί με την κάσα. Σύμφωνα με πληροφορίες από την Αστυνομία, στις 04.30΄ στο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης, άγνωστος ή άγνωστοι δράστες, αφού απενεργοποίησαν τον συναγερμό και παραβίασαν πόρτα αλουμινίου εξωτερικού χώρου (μπαλκόνι), εισήλθαν στον εσωτερικό χώρο της έκθεσης από τον οποίο αφαίρεσαν:
• Ένα πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso (Σημ. ΔΕΕ: Ο πίνακας στην αρχή της ανάρτησης), που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι. Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, σαν τιμητική προσφορά για την γενναία αντίσταση του κατά την διάρκεια της ναζιστικής κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών. • Ένα πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού. Το έργο αυτό αγοράσθηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική πινακοθήκη. (Σημ.ΔΕΕ: Ο πίνακας της παρακάτω εικόνας)
Έτσι, από την πρώτη στιγμή οι αστυνομικοί της Ασφάλειας εξετάζουν και το σενάριο να πρόκειται για μια κατά παραγγελία κλοπή από ανθρώπους που στρατολογήθηκαν γι' αυτό το λόγο έναντι ενός μεγάλου χρηματικού ποσού. Παράλληλα, ερωτήματα προκαλεί και η ασφάλεια της Εθνικής Πινακοθήκης, που βρίσκεται στην οδό Βασιλέως Κωνσταντίνου 50, καθώς φιλοξενεί έργα μεγάλων καλλιτεχνών.
Οι έρευνες της αστυνομίας
Οι «ποντικοί» τρύπωσαν στο εσωτερικό της Εθνικής Πινακοθήκης από την πίσω πλευρά του κτηρίου, παραβιάζοντας μπαλκονόπορτα στον ημιώροφο, την οποία έριξαν μαζί με την κάσα. Σύμφωνα με πληροφορίες από την Αστυνομία, στις 04.30΄ στο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης, άγνωστος ή άγνωστοι δράστες, αφού απενεργοποίησαν τον συναγερμό και παραβίασαν πόρτα αλουμινίου εξωτερικού χώρου (μπαλκόνι), εισήλθαν στον εσωτερικό χώρο της έκθεσης από τον οποίο αφαίρεσαν:
• Ένα πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso (Σημ. ΔΕΕ: Ο πίνακας στην αρχή της ανάρτησης), που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι. Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, σαν τιμητική προσφορά για την γενναία αντίσταση του κατά την διάρκεια της ναζιστικής κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών. • Ένα πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού. Το έργο αυτό αγοράσθηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική πινακοθήκη. (Σημ.ΔΕΕ: Ο πίνακας της παρακάτω εικόνας)
• Ένα έργο σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 Χ 16,8 του Ιταλού Guglielmo Caccia ( Moncalvo ) και απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και τα σύμβολα του πάθους. Το έργο απετέλεσε δωρεά το 1907 του Γρηγορίου Μαρασλή προς την Εθνική πινακοθήκη. (Σημ.ΔΕΕ: Ο πίνακας της παρακάτω εικόνας)
Κατά το χρόνο τέλεσης της πράξης, ενεργοποιήθηκε ο ανιχνευτής κίνησης στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων, στον οποίο έσπευσε αμέσως ο φύλακας, εντοπίζοντας ένα δράστη τον οποίο και καταδίωξε. Κατά τη διαφυγή του ο δράστης εγκατέλειψε στον χώρο τον πίνακα του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian , που απεικονίζει ένα τυπικό αγρόκτημα.
Ο χρόνος, που μεσολάβησε από την είσοδο του δράστη στο χώρο της Πινακοθήκης μέχρι την αποχώρησή του, υπολογίζεται σε επτά λεπτά περίπου. Στη συνέχεια ο φύλακας ενημέρωσε την ιδιωτική εταιρία διαχείρισης των ηλεκτρονικών συστημάτων συναγερμών και ενημερώθηκε το κέντρο της Άμεσης Δράσης Ειδικότερα όπως προέκυψε, ο άγνωστος ή οι άγνωστοι δράστες, την 19.58΄ ώρα χθες απενεργοποίησαν δέσμη συναγερμού και παραβίασαν μπαλκονόπορτα, χωρίς όμως να την ανοίξουν, με αποτέλεσμα όταν ήχησε ο συναγερμός και ο φύλακας ήλεγξε εσωτερικά τον χώρο, να μην διαπιστώσει παρουσία ατόμων ή ίχνη διάρρηξης και να απενεργοποιήσει τον συναγερμό. Στη συνέχεια και άλλες φορές ο άγνωστος δράστης ή οι δράστες, ενεργοποίησαν διαφορετικές δέσμες συναγερμού, χωρίς να εισέρχονται στον χώρο. Σε όλες τις περιπτώσεις ο φύλακας δεν διαπίστωνε παρουσία προσώπων.
Οι άγνωστοι δράστες στο τελικό στάδιο της επιχείρησης διάρρηξης, αφού άνοιξαν την πόρτα που ήδη είχαν παραβιάσει, εισήλθαν στο εσωτερικό και από τον χώρο της έκθεσης αφαίρεσαν τα έργα τέχνης, βγάζοντας τα από τις κορνίζες τους.
Ενεργείται προανάκριση από την Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής, εκδόθηκαν διεθνείς αναζητήσεις για τον για τον εντοπισμό των έργων τέχνης και διενεργούνται εκτεταμένες έρευνες για τον εντοπισμό και την σύλληψη των δραστών.
Δημήτρης Πώποτας, Άρια Καλύβα
Σημεία και τέρατα στο πόρισμα για την κλοπή του Πικάσο!
Ξέφραγο αμπέλι δείχνει η έκθεση Ρακιντζή
Η φράση «ξέφραγο αμπέλι» δεν είναι αρκετή για να περιγράψει τα σημεία και τέρατα που συνέβαιναν στην Εθνική Πινακοθήκη και περιγράφονται στην έκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρου Ρακιντζή, ο οποίος πραγματοποίησε μπαράζ ελέγχων μετά την εισβολή διαρρηκτών στο κτίριο και την κλοπή του μοναδικού Πικάσο της Ελλάδας και δύο πινάκων του Μοντριάν.
Όπως αποκαλύπτεται στην έκθεση, την ώρα που η διεύθυνση της Πινακοθήκης σκορπούσε αφειδώς τεράστια χρηματικά ποσά για δεξιώσεις, δημόσιες σχέσεις και πολυτελή έπιπλα, οι μπαταρίες του συναγερμού του μουσείου ήταν άδειες και κανείς δεν τις άλλαζε, με αποτέλεσμα να βγαίνει off το σύστημα, οι κασέτες των καμερών είχαν τελειώσει, ενώ μεγάλος αριθμός από τους φύλακες είχε μετατεθεί στην γκαρνταρόμπα και στην έκδοση εισιτηρίων!
Σαν να μην έφταναν αυτά, αποδείχτηκε ότι οι φρουροί δεν είχαν οδηγίες για το τι έπρεπε να κάνουν σε περίπτωση ληστείας, η ενδοεπικοινωνία μεταξύ τους δεν λειτουργούσε, ενώ δεν υπήρχε και σύνδεση των συστημάτων ασφαλείας με την Αστυνομία.
Στην ουσία, το καταληκτικό συμπέρασμα της έκθεσης που ολοκληρώθηκε στις 21 Μαρτίου είναι ότι η Πινακοθήκη ήταν ξέφραγο αμπέλι. «Προκύπτει ότι η διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού δεν είχαν επαρκώς αξιολογήσει τον κίνδυνο πιθανής διάρρηξης ή κλοπής και δεν είχαν λάβει τα ενδεικνυόμενα μέτρα για την αποτροπή του. Η διοίκηση της Πινακοθήκης θα έπρεπε να έχει επιδείξει επιμέλεια για την αποτροπή τυχόν διάρρηξης ή κλοπής. Ανακύπτουν ευθύνες»...
Χωρίς μπαταρίες, κασέτες και φρουρούς
Το κλιμάκιο ελέγχου που πήρε εντολή από τον κ. Ρακιντζή να πραγματοποιήσει έρευνα επισκέφθηκε πολλές φορές την Πινακοθήκη, έκανε αυτοψία, εξέτασε τη διευθύντρια κυρία Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, τον κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτάκη, διευθυντή διοικητικού-λογιστικού, το στέλεχος κυρία Μαρίνα Μακρή, ενώ ελήφθησαν ένορκες καταθέσεις από τον αρχιφύλακα της Πινακοθήκης, τον πρόεδρο του συλλόγου εργαζομένων και τον υπεύθυνο της εταιρείας σεκιούριτι.
Όπως προέκυψε και αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση:
• «Τα συστήματα ασφαλείας τοποθετήθηκαν το 1992 στο πλαίσιο της έκθεσης “Από τον Θεοτοκόπουλο στο Σεζάν”. Το 2000 έγινε βελτίωση και αναβάθμιση του συστήματος. Τα τελευταία 12 χρόνια δεν έγινε το παραμικρό, αν και υπάρχουν τυφλά σημεία στον εξωτερικό χώρο που δεν καλύπτονται από το ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας που είναι εγκατεστημένο».
• Σύμφωνα με τις ένορκες καταθέσεις δεν υπάρχει εγχειρίδιο ή οδηγίες που να αναφέρονται στις ενέργειες των φυλάκων σε περίπτωση ληστείας, κλοπής ή ενεργοποίησης συναγερμού.
• Δεν υπάρχει ενδοεπικοινωνία στην παρούσα περίοδο και η επικοινωνία μεταξύ των φυλάκων γίνεται μέσω των προσωπικών κινητών.
• Δεν υπάρχει online σύνδεση με το υπουργείο Πολιτισμού ή την Αστυνομία. Η Αστυνομία ειδοποιείται από την εταιρεία ΕΡΜΗΣ και όχι από τον φύλακα.
• Οι φύλακες δεν έχουν περάσει ποτέ από ειδική εκπαίδευση που αφορά στον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η φύλαξη και τις ενέργειες στις οποίες θα πρέπει να προβούν σε περίπτωση συμβάντος.
• Πολλές φορές χτυπάει ο συναγερμός χωρίς να υπάρχει πραγματικό πρόβλημα επειδή έχουν λήξει οι μπαταρίες και δεν έχουν αντικατασταθεί.
• Οι κασέτες που γράφουν τα συμβάντα, επειδή χρησιμοποιούνται χωρίς να αντικαθίστανται (λόγω έλλειψης χρημάτων), πολλές φορές δεν γράφουν και ως εκ τούτου δεν λαμβάνεται εικόνα ή λαμβάνεται μη ευκρινής εικόνα από τις κάμερες της Πινακοθήκης.
• Πραγματική φύλαξη κάνουν μόνο 11 άτομα, καθώς ένας είναι στην γκαρνταρόμπα, δύο απασχολούνται στο πωλητήριο, ένας στα εισιτήρια, ένας έχει τον συντονισμό και κατά κανόνα ένας θα λείπει για οποιονδήποτε λόγο. Αντίστοιχα το βράδυ απασχολούνται στην καλύτερη περίπτωση δύο νυχτοφύλακες και έτσι αν κάποιος απουσιάζει (άδεια, ασθένεια κ.λπ.) στην Πινακοθήκη παραμένει μόνο ένας.
• Τα τελευταία 12 χρόνια δεν έχουν αντικατασταθεί οι κεντρικοί πίνακες ασφαλείας, που αποτελούν το σημαντικότερο μέρος του συστήματος».
Μετά τα παραπάνω συμπεράσματα του πορίσματος του κλιμακίου των ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, γίνεται αντιληπτό ότι η διεύθυνση της Εθνικής Πινακοθήκης τα τελευταία χρόνια αδιαφορούσε για το θέμα των μέτρων φύλαξης. Όχι μόνο δεν έδινε χρήματα για αναλώσιμα (μπαταρίες - κασέτες), αλλά μετέθεσε σχεδόν τους μισούς φύλακες σε άλλες δουλειές αφήνοντας το μουσείο γυμνό από ασφάλεια και τα εκθέματα στο έλεος των διαρρηκτών.
Δημήτρης Πώποτας, Άρια Καλύβα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου