Σέ ένα πρόσφατο άρθρο του στην εφημερίδα "Ελευθεροτυπία", ο Στάθης Σταυρόπουλος, ο γνωστός σκιτσογράφος ΣΤΑΘΗΣ, ασκεί δριμεία κριτική στην σημερινή ελληνική αριστερά. Τίτλος του άρθρου είναι: "Πώς σκουριάζει το ατσάλι...", ένα στοχευμένο λογοπαίγνιο με τον τίτλο του πολυδιαφημισμένου και πολυδιαβασμένου από κάθε νεολαίο μαρξιστή-λενινιστή - που σεβόταν τον εαυτό του - βιβλίου: "Πώς δενόταν το ατσάλι..." (ρωσ. Как закалялась сталь, Kak zakalyalas' stal') του Σοβιετικού συγγραφέα Nikolai Alexeevich Ostrovsky (1904-1936). Αυτό το στρατευμένο λογοτεχνικό έργο, τυπικό δείγμα του "σοσιαλιστικού ρεαλισμού" της ηρωοποίησης και αγιοποίησης των σοβιετικών πρωταγωνιστών με καθαρά προπαγανδιστικό περιεχόμενο και θέμα την "οικοδόμηση του σοσιαλισμού" γυρίστηκε σε ταινία, μεταφράστηκε σε πάμπολλες γλώσσες και αποτελούσε το "Ευαγγέλιο" κάθε Κνίτη και Ρηγά, πριν την παταγώδη κατάρρευση του "υπαρκτού σοσιαλισμού". Η πολεμική του ΣΤΑΘΗ και η πικρόχολη κριτική του σε πρόσωπα και καταστάσεις είναι απόλυτα κατανοητή. Εκείνη που δεν είναι κατανοητή είναι η εμμονή του σε μια αρρωστημένη κατάσταση, που τόσο καλά σκιαγραφεί, και η αδυναμία του να απογαλακτιστεί από ένα σκουριασμένο και τραγικά ξεπερασμένο ιδεολόγημα. Βεβαίως, μετά από μια ηλικία, είναι τρομερά δύσκολο να γκρεμίσεις τα είδωλα που πίστεψες και υπηρέτησες σε όλη την προηγούμενη ζωή σου και οφείλουμε να του το αναγνωρίσουμε. Προσωπικά προτιμώ αυτήν την έντιμη στάση από την ευκολία ορισμένων να μετακινούνται καιροσκοπικά "από κόμματος εις κόμμα" με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την γνωστή και μη εξαιρετέα κα Δαμανάκη, η οποία από Πρόεδρος της Αριστεράς μεταπήδησε με θαυμαστή ευλυγισία στο ΠΑΣΟΚ, εξαργυρώνοντας το πολιτικό της κεφάλαιο του Πολυτεχνείου με θέσεις βουλευτού, υπουργού, ακόμα και Επιτρόπου στην "ΕΟΚ των μονοπωλείων". Καθόλου κακή επίδοση, προφανώς...
ΔΕΕ
Πώς σκουριάζει το ατσάλι...
Συγγραφέας: Στάθης Σταυρόπουλος
Επειδή είμαι αριστερός και θα πεθάνω αριστερός, αρχίζω να μην ανέχομαι μια Αριστερά που αρχίζει να με πεθαίνει...
Όταν γράφει κανείς περί Αριστεράς, αν είναι αριστερός όπως και η αφεντιά μου, γράφει ταυτοχρόνως και υπέρ Αριστεράς - ενίοτε κι αθέλητα, αλλά συνήθως εκούσια. Τουλάχιστον υπέρ της Αριστεράς έτσι όπως ο καθένας εννοεί τη δόκιμη εκδοχή της, μιας και πλέον, σκόρπιοι έτσι όπως πολλοί φθάσαμε να 'μαστε, ο καθένας μπορεί να διατηρεί την πολυτέλεια του «προσωπικού του κομμουνισμού» - αριστοκρατικό μεν, αλλά καμμιά φορά ψυχοσωτήριο...
Με έναν λόγο, πολλοί αριστεροί τα τελευταία χρόνια διάγουμε εν αναμονή. Για αυτούς ο λόγος σήμερα, για εμάς - οι οργανωμένοι στα κόμματα της Αριστεράς είναι άλλη υπόθεση, μάλλον ανώτερη, οι σύντροφοι αυτοί την αντέχουν ακόμα την καλογερική και μπράβο τους, ότι βαρειά. Τους βγάζω το καπέλο κι επικαλούμαι τη συμπάθειά τους (όπως άλλωστε και τη δική σας, όσοι είσθε αριστεροί κι όσοι δεν είσθε) για όσα θα πω παρακάτω.
Όταν, προ ετών, δημιουργήθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ, πολλοί αριστεροί, άλλοι διστακτικά κι άλλοι με ενθουσιασμό, έσπευσαν σε έναν «κοινό τόπο» όπου θα μπορούσαν να ζυμωθούν ιδέες, να γεννηθούν προτάσεις -κυρίως αυτό- και να βγάλουν την Αριστερά, σε μια εποχή που ο λαός και η κοινωνία την είχαν ανάγκη περισσότερο από ποτέ, από το σύνδρομο της ιστορικής πολιτικής (αλλά όχι ιδεολογικής) ήττας. Σιγά σιγά ο κόσμος που προσήλθε σε αυτό το φόρουμ άρχισε να αντιλαμβάνεται ότι έχει να κάνει απλώς με μια νεκρανάσταση της παλιάς αριστερής παθολογίας, μάλιστα σε μορφές της -αριστερίστικες- από τις πλέον επαχθείς κι απεχθείς. Άνθρωποι συνηθισμένοι να ζουν στο πλαίσιο του μικρόκοσμου-γκρουπούσκουλου, ιδρυματικοί, που στην «εποχή τους» είχαν στείλει κόσμο στο σπίτι του (παρά τις φιλοδοξίες τους να τον στείλουν στα ψυχιατρεία), άρχισαν εκ νέου να δίνουν τον τόνο στο πείραμα του ΣΥΡΙΖΑ, με αποτέλεσμα αντί το νέο σχήμα να εξελιχθεί σε συνάντηση κι ώσμωση ανθρώπων, συλλογικοτήτων και κομμάτων, να ξεπέσει σε ένα τεραίν διαρκούς καταμέτρησης και αναμέτρησης των εσωτερικών του συσχετισμών. Μάλιστα, ούτε καν για την παραγωγή πολιτικής (πόσω μάλλον ιδεολογίας και ήθους), αλλά μόνον για τη νομή της (μικρο)εξουσίας. Κι έτσι, οι άνθρωποι άρχισαν να φεύγουν απ' τον ΣΥΡΙΖΑ και να μένουν τα γκρουπούσκουλα. Η επιρροή του σχήματος στην κοινωνία ξεφούσκωσε και τις ελπίδες διαδέχθηκαν η κριτική και επικριτική στάση.
Προσωπικώς ομνύω στην Αριστερά του καλού, τη λαϊκή Αριστερά, με τις παραδόσεις και τον πολιτισμό της, την ταξική Αριστερά ενός δημοκρατικού κομμουνισμού, ανοιχτόκαρδου, ανοιχτόμυαλου, πειθαρχικά οργανωμένου, ανεκτικού με τα παιδιαρίσματα των ανθρώπων, ικανού να προστατεύει τα πρόσωπα απ' τη βαρβαρότητα των συλλογικοτήτων, όταν εκφυλίζονται σε θρησκευτικά τάγματα. Ουτοπίες, θα μου πείτε, μεγάλο το δίκιο σας...
Όμως μεγάλο και το άδικο. Και για τον κόσμο της Αριστεράς και για την κοινωνία που περιμένει την Αριστερά τουλάχιστον πρόμαχο στα δίκια της.
Όπως απεδείχθη, αυτό που κυρίως παράγουν τα γκρουπούσκουλα, άλλοτε συνιστώσες κι άλλοτε υποσύνολα μέσα στις συνιστώσες, είναι το ένδον μίσος. Ενα μίσος μεταξύ τους και προς όποιον άλλον στοχοποιήσουν, που βγάζει μάτια, ανυπόφορο, αδυσώπητο κι ανισόρροπο. Ατελεύτητο.
Όμως η Αριστερά που μισεί τα άλλα της μισά, δεν αγαπάει τον κόσμο. Ο κόσμος το νοιώθει αυτό, πικραίνεται στην αρχή κι ύστερα αηδιάζει και βδελύσσεται.
Λόγος, με τέτοιους όρους, για πολιτική (θέμα κομματικής δεν τίθεται) ενότητα της Αριστεράς δεν μπορεί να γίνει, χωρίς να 'ναι από χέρι απελπισμένος. Διότι όσοι προσπαθούν να διαλεχθούν, χαρακτηρίζονται συχνά από λογής ταμπέλες που αφειδώς κοτσάρουν οι πάντες στους πάντες, χωρίς αιδώ, δεύτερη σκέψη και συχνά με άκραν δολιότητα.
Οι κλασικές αρετές που οι πάντες αναγνώριζαν σε έναν αριστερό, της αλληλεγγύης, της συντροφικότητας, της ανιδιοτέλειας, έχουν γίνει για πολλούς από μας καπνός και κατά τον εξυπνακισμό, τον κυνισμό και την αποηθικοποίηση της καθημερινής μας στάσης απέναντι στα πράγματα, μοιάζουμε ήδη από καιρό σε αυτούς που κατηγορούσαμε, τους συστημικούς, τους καριερίστες και τους αριβίστες.
Κι έτσι ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται τώρα να διαλύεται στον εσωτερικό μικρόκοσμο των γκρουπούσκουλων. Δεν ξέρω αν πνέει τα λοίσθια, αλλά ξέρω ότι η ταπεινότης μου, όπως και πολλοί άλλοι αριστεροί δεν μπορούν πια να διαλέγουν απ' την Κική και τη Φωφώ ποια θα τους τη φέρει καλύτερα. Κι αν κι αυτήν τη φορά ψηφίσουμε κάποιοι από μας αυτήν την Αριστερά, θα το κάνουμε με κρύα καρδιά και χωρίς καμμιά ελπίδα. Η μόνη ελπίδα πλέον (για πολλούς από μας) είναι οι νέες γενιές να υπερβούν τη δική μας παθογένεια, ξαναδίνοντας στην Αριστερά τα νοήματά της...
ΥΓ.: Υπάρχουν ακόμα και πάντα θα υπάρχουν πολλοί αγωνιστές της Αριστεράς, των οποίων τον αγώνα και την προσωπική στάση εκτιμώ και σέβομαι. Το πολιτικό όμως αποτέλεσμα της συλλογικής τους δράσης είναι δραματικά κατώτερο (κι επί μακρόν πλέον διάστημα) των απαιτήσεων της συγκυρίας. Ανήκω σε 'κείνους που εμφορούνται από «ιστορική αισιοδοξία», ξέρω ότι «η Γη θα γίνει κόκκινη», ήλπιζα όμως αυτό να συμβεί πριν να πάμε στα άστρα...
ΣΤΑΘΗΣ Σ. 20.ΙΧ.2010 stathis@enet.gr
Σημ. ΔΕΕ: Οι επισημάνσεις είναι δικές μου και δεν υπήρχαν στο αρχικό κείμενο.
4 σχόλια:
ανακαλυψε την αμερικη ο σταθης. οτι η αριστερα απλα βρωμαει, ιδεολογικα, και δε στεκει σε τιποτα το πρακτικο- η το ανθρωπινο, πρακτικα.
Νομίζω ότι πρέπει να αποσυνδέσουμε την αριστερά από τους αριστερούς. Η πρώτη είναι όπως ακριβώς την περιγράφεις, αλλά υπάρχουν αρκετοί αξιόλογοι αριστεροί που δυστυχώς παραμένουν "κολλημένοι" σε μια ανύπαρκτη και φαντασιακή αριστερά την οποία καταγγέλλουν (βλ. ΣΤΑΘΗΣ) μεν, όμως δεν μπορούν να απογαλακτισθούν. ΄Αβυσσος η ψυχή του ανθρώπου...
γιατι "κολλανε" ομως βιβλιοφιλε? και γιατι δεν κολλανε στην ουτοπικη και ανεφαρμοστη μεν, ανθρωποκεντρικη δε, θεωρητικη αριστερα, μα επιλεγουν να κολλησουν στην κομματικη αριστερα. ο λογος του "σταθη" κρυβει ενα μικρο, ενοχο μυστικο αναμεσα στις γραμμες. δεν συζητα για την αριστερα, αλλα για τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΑ της αριστερας. διπλη καταντια, αν με πιανεις. μηπως η κομματικοποιηση ειναι τελικα η πραγματικη αβυσσος?..
Ευστοχότατη η παρατήρησή σου! Όσο για την κομματικοποίηση, είναι από τις παλιές κατάρες του ελληνισμού...
Δημοσίευση σχολίου