Δ. Παντερμαλής, ένας άνθρωπος
της εποχής του
(τ. Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, καθηγητής, πρόεδρος Μουσείου)
Γράμμα από το Ληξούρι: Αναγνώστης Λασκαράτος
Κύριε Ροΐδη,
Aντιγράφω από τη δήλωση του καθηγητή Παντερμαλή όπως δημοσιεύτηκε στην «Ελευθεροτυπία»:
«Δημ. Παντερμαλής: Κανονικά θα προβάλλεται το φιλμ του Γαβρά… ο κ. Γαβράς διευκρίνισε απολύτως ότι στην επίμαχη σκηνή του φιλμ δεν απεικόνιζε ούτε υπονοούσε ότι οι καταστροφές έγιναν από ιερείς, αλλά από ανθρώπους της εποχής….Κατόπιν αυτής της αυτονόητης διευκρίνισης του κ. Γαβρά, την οποία ως ιστορική αποτύπωση αποδέχεται το Μουσείο, το ενημερωτικό φιλμ θα συνεχίσει να προβάλλεται κανονικά».
Aντιγράφω από τη δήλωση του καθηγητή Παντερμαλή όπως δημοσιεύτηκε στην «Ελευθεροτυπία»:
«Δημ. Παντερμαλής: Κανονικά θα προβάλλεται το φιλμ του Γαβρά… ο κ. Γαβράς διευκρίνισε απολύτως ότι στην επίμαχη σκηνή του φιλμ δεν απεικόνιζε ούτε υπονοούσε ότι οι καταστροφές έγιναν από ιερείς, αλλά από ανθρώπους της εποχής….Κατόπιν αυτής της αυτονόητης διευκρίνισης του κ. Γαβρά, την οποία ως ιστορική αποτύπωση αποδέχεται το Μουσείο, το ενημερωτικό φιλμ θα συνεχίσει να προβάλλεται κανονικά».
Μερικά σχόλια:
1. Η εφημερίδα αντί να προβάλει (και να αναρωτηθεί αν αληθεύει) την αναπάντεχη (ψευδή όπως αποδείχθηκε) ταπεινωτική υπαναχώρηση-δήλωση μετανοίας του Κ. Γαβρά, διαβάζει την είδηση ανάποδα, ως δικαίωση του σκηνοθέτη, συγχέοντας την επιθυμία της με την πραγματικότητα.
2. Τα περί «ανθρώπων της εποχής», συνιστούσαν αυτονόητα, βιασμό της ιστορικής αλήθειας, γελοία υπεκφυγή, μικροπρεπή συμβιβασμό και αξιοθρήνητη διατύπωση. Ισχυρίστηκε κανείς πουθενά και ποτέ, πως άνθρωποι άλλης εποχής ταξίδεψαν με μηχανή του χρόνου, από το παρελθόν ή το μέλλον και επιτέθηκαν στον Παρθενώνα;
3. Είναι φανερό πως μια τέτοια ανόητη δήλωση αποσκοπούσε στην απόκρυψη των αυτονόητων ευθυνών της Εκκλησίας. Είναι αδιαμφισβήτητο ιστορικό γεγονός, που δεν επιτρέπεται να το αγνοεί ούτε ένας μαθητής της Γ΄Δημοτικού, πολλώ μάλλον ένας πανεπιστημιακός, πως οι ορθόδοξοι Ρωμαίοι αυτοκράτορες και ρασοφόροι με διατάγματα, με παραινέσεις είτε και με τα ίδια τους τα χέρια οι δεύτεροι, όχι μόνο κατέστρεψαν μνημεία, όχι μόνο γκρέμισαν ή βανδάλισαν αγάλματα χαράζοντας στην καλύτερη περίπτωση σταυρούς πάνω στα πρόσωπά τους, όχι μόνο έκαψαν συγγράμματα, όχι μόνο έκλεισαν Φιλοσοφικές Σχολές, όχι μόνο έχτισαν πάνω σε ξένα θεμέλια, όχι μόνο χρησιμοποίησαν υλικά κατεδάφισης, αλλά κατακρεούργησαν και ανθρώπους, με κορυφαία τη φιλόσοφο Υπατία. Σε τι ποσοστό όλα αυτά εκτελέστηκαν από λαϊκούς ή ιερείς-και πάντως όχι έτσι βλακωδώς αόριστα από ανθρώπους της εποχής- έχει μικρή σημασία, αφού ηθική αυτουργός του ανοσιουργήματος ήταν η Ορθόδοξη Εκκλησία και οι φυσικοί αυτουργοί ήταν κληρικοί, απλά μέλη της και πάντα εντολοδόχοι της. Ο ίδιος ο κ. Παντερμαλής (καθηγητής της κλασικής Αρχαιολογίας) δεν φαίνεται να αμφισβήτησε το γεγονός (αμφισβητήθηκε από άλλους και θέλει συζήτηση) πως ακόμη και στον Παρθενώνα έγιναν καταστροφές-έτσι όπως δείχνει ο Γαβράς μάλιστα-αλλά επικέντρωσε στην αθώωση της Εκκλησίας, μέσω του αποχαρακτηρισμού των καταστροφέων, που απογυμνώθηκαν από κάθε ιδιότητα πλην αυτής των ανθρώπων της εποχής τους (!).
4. Η λογοκρισία της Ιστορίας και μάλιστα της ιστορίας της πατρίδας και μάλιστα σε ένα κομμάτι της που αποτελεί παγκόσμια κληρονομιά, είναι πράξη κατάπτυστη. Η μη παραδοχή του γεγονότος και μάλιστα παρά τον διεθνή σάλο και η καταφυγή σε ανόητα σοφίσματα και κουτοπόνηρα ψέματα κάνει την εσχάτη πλάνη χείρονα της πρώτης. Το θέμα δεν είναι αν τα γεγονότα έγιναν ακριβώς όπως τα έδειξε ο Γαβράς, ενδεχομένως με κάποια καλλιτεχνική ελευθερία… Η ουσία είναι πως η Εκκλησία είναι ένοχη για τεράστιας έκτασης καταστροφή αρχαιοτήτων και θέλει αυτό το γεγονός λογοκριμένο.
1. Η εφημερίδα αντί να προβάλει (και να αναρωτηθεί αν αληθεύει) την αναπάντεχη (ψευδή όπως αποδείχθηκε) ταπεινωτική υπαναχώρηση-δήλωση μετανοίας του Κ. Γαβρά, διαβάζει την είδηση ανάποδα, ως δικαίωση του σκηνοθέτη, συγχέοντας την επιθυμία της με την πραγματικότητα.
2. Τα περί «ανθρώπων της εποχής», συνιστούσαν αυτονόητα, βιασμό της ιστορικής αλήθειας, γελοία υπεκφυγή, μικροπρεπή συμβιβασμό και αξιοθρήνητη διατύπωση. Ισχυρίστηκε κανείς πουθενά και ποτέ, πως άνθρωποι άλλης εποχής ταξίδεψαν με μηχανή του χρόνου, από το παρελθόν ή το μέλλον και επιτέθηκαν στον Παρθενώνα;
3. Είναι φανερό πως μια τέτοια ανόητη δήλωση αποσκοπούσε στην απόκρυψη των αυτονόητων ευθυνών της Εκκλησίας. Είναι αδιαμφισβήτητο ιστορικό γεγονός, που δεν επιτρέπεται να το αγνοεί ούτε ένας μαθητής της Γ΄Δημοτικού, πολλώ μάλλον ένας πανεπιστημιακός, πως οι ορθόδοξοι Ρωμαίοι αυτοκράτορες και ρασοφόροι με διατάγματα, με παραινέσεις είτε και με τα ίδια τους τα χέρια οι δεύτεροι, όχι μόνο κατέστρεψαν μνημεία, όχι μόνο γκρέμισαν ή βανδάλισαν αγάλματα χαράζοντας στην καλύτερη περίπτωση σταυρούς πάνω στα πρόσωπά τους, όχι μόνο έκαψαν συγγράμματα, όχι μόνο έκλεισαν Φιλοσοφικές Σχολές, όχι μόνο έχτισαν πάνω σε ξένα θεμέλια, όχι μόνο χρησιμοποίησαν υλικά κατεδάφισης, αλλά κατακρεούργησαν και ανθρώπους, με κορυφαία τη φιλόσοφο Υπατία. Σε τι ποσοστό όλα αυτά εκτελέστηκαν από λαϊκούς ή ιερείς-και πάντως όχι έτσι βλακωδώς αόριστα από ανθρώπους της εποχής- έχει μικρή σημασία, αφού ηθική αυτουργός του ανοσιουργήματος ήταν η Ορθόδοξη Εκκλησία και οι φυσικοί αυτουργοί ήταν κληρικοί, απλά μέλη της και πάντα εντολοδόχοι της. Ο ίδιος ο κ. Παντερμαλής (καθηγητής της κλασικής Αρχαιολογίας) δεν φαίνεται να αμφισβήτησε το γεγονός (αμφισβητήθηκε από άλλους και θέλει συζήτηση) πως ακόμη και στον Παρθενώνα έγιναν καταστροφές-έτσι όπως δείχνει ο Γαβράς μάλιστα-αλλά επικέντρωσε στην αθώωση της Εκκλησίας, μέσω του αποχαρακτηρισμού των καταστροφέων, που απογυμνώθηκαν από κάθε ιδιότητα πλην αυτής των ανθρώπων της εποχής τους (!).
4. Η λογοκρισία της Ιστορίας και μάλιστα της ιστορίας της πατρίδας και μάλιστα σε ένα κομμάτι της που αποτελεί παγκόσμια κληρονομιά, είναι πράξη κατάπτυστη. Η μη παραδοχή του γεγονότος και μάλιστα παρά τον διεθνή σάλο και η καταφυγή σε ανόητα σοφίσματα και κουτοπόνηρα ψέματα κάνει την εσχάτη πλάνη χείρονα της πρώτης. Το θέμα δεν είναι αν τα γεγονότα έγιναν ακριβώς όπως τα έδειξε ο Γαβράς, ενδεχομένως με κάποια καλλιτεχνική ελευθερία… Η ουσία είναι πως η Εκκλησία είναι ένοχη για τεράστιας έκτασης καταστροφή αρχαιοτήτων και θέλει αυτό το γεγονός λογοκριμένο.
Πριν να λαλήσει ο πετεινός, ο κ. Γαβράς αποκάλυψε τις νέες λαθροχειρίες του κ.Παντερμαλή.
«Δεν μίλησα ποτέ για “ανθρώπους της εποχής”», λέει από τη μεριά του στα «ΝΕΑ» ο Κώστας Γαβράς. «Κάναμε πράγματι εκτενή διάλογο, όμως ο κ. Παντερμαλής δεν μου διάβασε κατόπιν την ανακοίνωσή του πριν τη δώσει στη δημοσιότητα. Δεν ήταν “άνθρωποι της εποχής”, ήταν παλαιοχριστιανοί. Έχει μεγάλη διαφορά. Δεν ήταν αναγκαστικά ρασοφόροι, οι χριστιανοί της εποχής ντύνονταν συχνά με μαύρα. Αλλά δεν ήταν και οποιοιδήποτε πολίτες, ήταν εκπρόσωποι, πολλές φορές και επίσημοι, μιας θρησκείας. Οι χριστιανοί κατέστρεψαν τα είδωλα, είναι γνωστό, και ένας ιστορικός όπως ο κ. Παντερμαλής προφανώς το ξέρει. Προσπαθεί όμως να αφαιρέσει το στοιχείο ενοχής της Εκκλησίας, σε μια προσπάθεια να δείξει ότι η Εκκλησία δεν είχε τίποτα να κάνει με αυτό. Και αυτό, ενδεχομένως λόγω πιέσεων που- διαβάζω στον Τύπο, δεν ξέρω- δέχεται από αυτή την πλευρά η οποία, τόσους αιώνες μετά, δεν θέλει να αποδεχθεί την αλήθεια. Πρόκειται για μια πολύ λυπηρή υπόθεση. Είναι καιρός να υπάρξει ο διαχωρισμός. Οι άνθρωποι της Εκκλησίας να ασχολούνται με τα θέματα της μεταφυσικής και οι άνθρωποι της πολιτικής με την ιστορία και τη σύγχρονη πραγματικότητα. Δυστυχώς στην Ελλάδα οι χριστιανοί δεν θέλουν να παραμείνουν στον χώρο των δικών τους αρμοδιοτήτων- και δεν παρέμειναν ποτέ».
«Δεν μίλησα ποτέ για “ανθρώπους της εποχής”», λέει από τη μεριά του στα «ΝΕΑ» ο Κώστας Γαβράς. «Κάναμε πράγματι εκτενή διάλογο, όμως ο κ. Παντερμαλής δεν μου διάβασε κατόπιν την ανακοίνωσή του πριν τη δώσει στη δημοσιότητα. Δεν ήταν “άνθρωποι της εποχής”, ήταν παλαιοχριστιανοί. Έχει μεγάλη διαφορά. Δεν ήταν αναγκαστικά ρασοφόροι, οι χριστιανοί της εποχής ντύνονταν συχνά με μαύρα. Αλλά δεν ήταν και οποιοιδήποτε πολίτες, ήταν εκπρόσωποι, πολλές φορές και επίσημοι, μιας θρησκείας. Οι χριστιανοί κατέστρεψαν τα είδωλα, είναι γνωστό, και ένας ιστορικός όπως ο κ. Παντερμαλής προφανώς το ξέρει. Προσπαθεί όμως να αφαιρέσει το στοιχείο ενοχής της Εκκλησίας, σε μια προσπάθεια να δείξει ότι η Εκκλησία δεν είχε τίποτα να κάνει με αυτό. Και αυτό, ενδεχομένως λόγω πιέσεων που- διαβάζω στον Τύπο, δεν ξέρω- δέχεται από αυτή την πλευρά η οποία, τόσους αιώνες μετά, δεν θέλει να αποδεχθεί την αλήθεια. Πρόκειται για μια πολύ λυπηρή υπόθεση. Είναι καιρός να υπάρξει ο διαχωρισμός. Οι άνθρωποι της Εκκλησίας να ασχολούνται με τα θέματα της μεταφυσικής και οι άνθρωποι της πολιτικής με την ιστορία και τη σύγχρονη πραγματικότητα. Δυστυχώς στην Ελλάδα οι χριστιανοί δεν θέλουν να παραμείνουν στον χώρο των δικών τους αρμοδιοτήτων- και δεν παρέμειναν ποτέ».
«Οι χριστιανοί κατέστρεψαν τα είδωλα, είναι γνωστό, και ένας ιστορικός όπως ο κ. Παντερμαλής προφανώς το ξέρει» …. …. Αλλά η επιλογή του μικρού μόνο μέρους – το οποίον κατόπιν ψαλιδίστηκε και αυτό- είναι μια άλλη πικρή ιστορία. «Πρόκειται για νοοτροπία του “παίρνω αυτό που θέλω”. Πρόκειται για άσκηση εξουσίας χωρίς αιδώ», λέει ο παγκοσμίου φήμης Έλληνας σκηνοθέτης».
Ο Κώστας Γαβράς λοιπόν, ο συμπατριώτης μας που μας τιμάει σε όλη τη γη, φέρθηκε άξια του ονόματός του.
Ο κ. Παντερμαλής είναι αναμφίβολα άνθρωπος της εποχής μας. Ξέρει τον δρόμο αυτού που οι πολλοί ονομάζουν Επιτυχία. Το τεράστιο επιστημονικό του κύρος του δίνει τη δυνατότητα να έχει και την εύνοια εθνικοφρόνων υπουργών της ΝΔ και να απολαμβάνει δικομματικής εύνοιας. Αυτόν τον δρόμο προς την επιτυχή ολοκλήρωση αγνοούσε ο περίφημος Τόμας Μορ (Εικ.1), ο Άγγλος καγκελάριος, γνωστός ως «Άνθρωπος για όλες τις εποχές», που πιστός στις αρχές του κατέληξε (1535) στο ικρίωμα.
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Man_for_All_Seasons_(1966_film)
http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_More
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Man_for_All_Seasons_(1966_film)
http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_More
Για τον κ. Παντερμαλή (στη φωτ. με απόστρατο Μακεδονομάχο, τ.διαχειριστή μυστικών κονδυλίων), δεν θέλω να πω τίποτα. Σημειώνω μόνο πως φέρεται ως μέντωρ της διάσημης πανεπιστημιακού και δημοσιογράφου και φίλης του Τρισμακαρος Χριστόδουλου κας Παναγιωταρέα.
http://www.i-m-patron.gr/news2/6_5_06_imerida%20synodoy%20_mme.html
http://www.i-m-patron.gr/news2/6_5_06_imerida%20synodoy%20_mme.html
Είναι ακόμη και τ. βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, διορισμένος στο Επικρατείας από τον κ. Σημίτη. Προσωπικά αρνούμαι να δεχτώ όσα αρνητικά έχουν γραφτεί για τον τρόπο ανέλιξης της φερόμενης ως φίλης του.
(Ανέλιξη της κυρίας Παναγιωταρέα Κυριακή, Μαρ 8 2009 Θεμης Λαζαριδης).
(Ανέλιξη της κυρίας Παναγιωταρέα Κυριακή, Μαρ 8 2009 Θεμης Λαζαριδης).
Εγώ πάντως πιστεύω ακράδαντα ότι η κ.Παναγιωταρέα διαθέτει τεράστιο ηθικό και επιστημονικό κύρος παγκόσμιας εμβέλειας.
Η ιδιότητα του συμπαραστάτη μιας τέτοιας πολυσχιδούς προσωπικότητος ασφαλώς κολακεύει τον κ.Παντερμαλή, αλλά η ιδιότητά του Έλληνος σοσιαλιστού, τα εξηγεί όλα. Ο Κ.Σημίτης, ο μόνος Έλληνας πρωθυπουργός που διαγράφτηκε από το ίδιο το κόμμα του (μαζί με τους υπουργούς του Κίμωνα Κουλούρη και Γιάννο Παπαντωνίου), ο άνθρωπος που κατάργησε τον φόρο των παγκαριών, που αύξησε τις στρατιωτικές δαπάνες και ψήφισε τον νόμο περί (μη) ευθύνης υπουργών, ήξερε να διαλέγει συνεργάτες (κ.κ.Μαντέλλη, Τσουκάτο, Βερελή κλπ), βουλευτές Επικρατείας (Δ.Παντερμαλή, Χρ.Ιακώβου-εθνικό μας προπονητή κλπ) και διάδοχο (ΓΑΠ).
Πες μου τους φίλους σου….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου